Sometimes I wonder; Do I paint my own retina to fall asleep - and wake up - to...?

"When the soul wishes to experience something she throws an image of the experience out before her and enters into her own image."
(M. Eckhart)


Tuesday, March 5, 2013

Tankevev


 
 
Stråene husker ennå

det som skjedde ifjor

helt til nye spirer gror.

 

Da flyr minnet

bort i vinden

og det er bare jeg

som står igjen

og ligner på et strå.

 

 
 

SPINNE, SPINNE

 
Tankene spinner -
men hva skal jeg gjøre

med alle disse trådene?

 

Jeg vil ikke strikke

og jeg vil ikke sy

jeg vil ikke hekle heller

 

Jeg vil bare spinne og spinne

rundt og rundt

Trekke ut en tråd

og klippe den av

og  lage en knute

og så trekke ut en ny

 

Hver tråd er en tanke

Jeg klipper den av

Og så tenker jeg den på ny

Og på ny

 

Jeg snur meg i ring

og henger dem opp

på en grein

i en skog

Og et tankespinn

blir til en vev

 

Mellom trådene

trer et bilde frem

som langsomt

forandrer seg

dag etter dag

 

Blader som levde

ligger på bakken

og svinner hen

og bare tråder

blir igjen

 

Så kommer vinden

og blåser på dem

og så er trådene borte

Men tankeveven henger

ennå en stund

 

Der bladene

en gang falt

kommer nye grønne

farger frem

i bildet mellom trådene

 

Akkurat lenge nok

henger trådene der

 
 
 

No comments: